Thursday, 29 January 2015

BBC response to Gaza complaint: if it wasn't reported by the BBC it didn't happen-Amena Saleem


 

Through misreporting and non-reporting, the BBC presents a thoroughly inaccurate picture of Israel’s occupation of Palestinian land

 
Israeli truce violation
A ball of fire rises from an explosion following an Israeli air strike, just one of Israel's almost daily violations of the Gaza truce.



LAST MONTH, the BBC sent an email to the UK-based campaigning organization Palestine Solidarity Campaign (PSC) which was almost comical in its arrogance.
It was a response to a complaint made by PSC in October that BBC online reports were referring to the Gaza ceasefire as holding, despite the fact that by the end of October, Israel had breached the ceasefire numerous times since it was signed on 26 August.

In fact, Israel has fired on Palestinians in Gaza almost on a daily basis.
In its initial complaint, PSC referred to the website of the Palestinian Centre for Human Rights (PCHR), which documents incidents of ceasefire breaches. These breaches had been collated in an article published by Middle East Monitor (MEMO), which reported that there was more than one Israeli attack on Gaza every day in September. The MEMO article was also included in PSC’s submission.

At the beginning of November, the BBC emailed to say: “You direct us to a non-BBC online report as evidence that the ceasefire has been violated by Israel. While we will not comment on the content or accuracy of what is published elsewhere, we would assure you that we are committed to due impartiality in respect of all our news reports and we are careful that this is maintained.”
There is more than a touch of Kafka about the first sentence of the BBC’s response, which seems to be suggesting that if anyone wants to prove that the ceasefire has been broken, and the BBC is wrong to say it is holding, then the proof that it has been broken must come from a BBC report — a report which doesn’t exist — as the BBC will not accept “a non-BBC online report as evidence.”
And why won’t the BBC accept non-BBC reports as evidence that Israel has been continually violating the August truce? Because, as the email’s second sentence indicates, the BBC feels it can’t trust the veracity of any news or factual sources other than its own, not even the reports of PCHR.
And there’s the laughable arrogance of a news organization which apparently sees only itself as a trustworthy source of news and yet, as The Electronic Intifada exposed in October, produces maps so wildly inaccurate that they place Jerusalem entirely within Israel, even though under international law the eastern part of the city, occupied by Israel in 1967, is part of the West Bank.

A news organization which places such little value on accurate reporting that its governing body, the BBC Trust, has ruled that BBC journalists can refer to Jerusalem as a wholly Israeli city because Israel has “de facto control over the entire city in a political, administrative and military sense.”

It’s a news organization, which while seemingly saying it can’t trust MEMO or the fact-collecting of PCHR, can’t get its own news reports right.
It defends its senior presenters such as Martha Kearney, of Radio Four’s World at One, when they falsely report that Israeli soldiers were killed on the same day that Rachel Corrie was crushed by an Israeli bulldozer in Gaza, and only admits to false reporting after seven months of twisting and turning in an attempt to justify Kearney’s erroneous remarks.
This is a news organization which bends so far away from accurate reporting on Palestine and bows towards an Israeli viewpoint instead, that it even tries to blur the line on the occupation of Gaza and additionally tells its journalists to downplay the siege.

As The Electronic Intifada revealed last year, the BBC’s Online Middle East editor Raffi Berg sent an internal email to BBC journalists asking them to minimize Israel’s siege on Gaza in their reporting. The leaked emails were quickly posted, with approving comments, on a pro-Israel website.
And, in correspondence seen by PSC, senior BBC executive Richard Hutt questions whether Gaza is occupied, citing the argument that Israel disputes the fact of its occupation.
In an email to a viewer, sent in July 2013, Hutt writes: “It is fair to say that the question of whether Gaza is currently occupied is the matter of some debate.”

He adds that the Israeli government believes “the unilateral withdrawal and the absence of a military presence or Israeli settlers in the area means that it cannot be considered occupied,” and therefore the BBC cannot state categorically that Gaza is occupied territory.
This is despite the UN’s clearly stated position, accepted by the UK government, that Israel is the “occupying power” in Gaza. Likewise, The International Committee of the Red Cross still calls Gaza part of the “occupied territories” because it defines “occupation” as “effective control” over a territory.

Late last Friday night, Israel carried out air strikes in Gaza – the first aerial bombing since the truce. Previous ceasefire breaches – those carried out while the BBC was claiming the ceasefire was holding — had involved Israeli gunboats firing at fishermen and ground attacks against civilians.
BBC Online reported Friday’s air strikes and quoted a statement from the Israeli army which, predictably, claimed they were “in response” to a rocket fired from Gaza.
And yet the reality is that the air strikes were actually a massive escalation of Israel’s continuous attacks on Gaza since the truce was signed, rather than a simple “response” to a rocket.
But when the BBC, through September, October and most of November, reports that the ceasefire is holding, how can its audiences have any idea of that reality? When it fails to report that on Friday afternoon, hours before Israel dropped its missiles on Gaza, Israeli soldiers had shot and wounded six Palestinians in the north of the Strip, why should its audiences not believe that the air strikes were, as the BBC reports, a “response” to seemingly unprovoked Palestinian aggression?

Through misreporting and non-reporting, the BBC presents a thoroughly inaccurate picture of Israel’s occupation of Palestinian land. And yet it remains smug enough to cast doubt on “the accuracy of what is published elsewhere.” The arrogance is comical, yes, but also deeply disturbing.
Amena Saleem is a journalist and activist, working with Palestine Solidarity Campaign in the UK.
Source: Electronic Intifada

No comments:

Post a Comment

Wheeler Dealer Muslim Politicians and Helpless and Voiceless Muslim Community By Latheef Farook

The island’s Muslim community continues to suffer from political and religious leadership crisis .Unless the civil society come forward ...